U zult bij het adverteren online wellicht termen tegenkomen waarvan niet meteen duidelijk is wat ze betekenen of waar ze voor staan. Op deze pagina hebben wij de meest belangrijke termen en afkortingen op een rijtje gezet.
Ook wel View of Vertoning genoemd. Eén impressie staat gelijk aan het één keer tonen van een banner op een website.
Pageview
Niet te verwarren met impressie. Een pageview is 1 vertoning van een website pagina. Op 1 pagina kunnen meerdere banners staan en dus meerdere impressies genereren.
CPM
Cost Per Mille: De kosten per 1.000 vertoningen van een banner.
CPC
Cost Per Click: De kosten per klik op een banner, advertorial of tekstlink.
CPL
Cost Per Lead: De kosten van een lead, ofwel wat een adverteerder aan uitgevers vergoed voor het genereren van leads.
CPS
Cost Per Sale: De kosten van een verkoop, ofwel wat een adverteerder aan uitgeverd vergoed voor het genereren van een verkoop.
CPA
Cost Per Action: Verzamelnaam voor verschillende afrekenmodellen waar aan de hand van een actie van de bezoeker wordt afgerekend.
CTR
Click Through Rate: Het percentage kliks op een banner ten opzichte van het aantal impressies.
Frequency cap
De frequency cap (ook wel gewoon 'cap') bepaalt hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde uiting te zien krijgt.
Voorbeeld: bij een cap van 1 krijgt elke unieke bezoeker de banner maar 1 keer te zien. Bij een cap van 5 is dat 5 keer. Frequency caps zijn in te stellen per periode (bijvoorbeeld 24 uur, een week, de gehele campagneperiode) en zijn altijd gekoppeld aan een unieke bezoeker.
RON
Run Of Network: als uw campagne RON wordt ingezet draait deze over het gehele netwerk van Semilo, dus op alle aangesloten sites.
ROS
Run Of Site: draait uw campagne ROS dan wordt deze op slechts één specifieke site in het netwerk van Semilo.
ROC
Run Of Channel of Run Of Category: als uw campagne ROC wordt ingezet dan worden uw advertenties op sites binnen een bepaalde categorie getoond, bijvoorbeeld Automotive.
Veelgebruikte Termen
Impressie
Ook wel View of Vertoning genoemd. Eén impressie staat gelijk aan het één keer tonen van een banner op een website.
Pageview
Niet te verwarren met impressie. Een pageview is 1 vertoning van een website pagina. Op 1 pagina kunnen meerdere banners staan en dus meerdere impressies genereren.
CPM
Cost Per Mille: De kosten per 1.000 vertoningen van een banner.
CPC
Cost Per Click: De kosten per klik op een banner, advertorial of tekstlink.
CPL
Cost Per Lead: De kosten van een lead, ofwel wat een adverteerder aan uitgevers vergoed voor het genereren van leads.
CPS
Cost Per Sale: De kosten van een verkoop, ofwel wat een adverteerder aan uitgeverd vergoed voor het genereren van een verkoop.
CPA
Cost Per Action: Verzamelnaam voor verschillende afrekenmodellen waar aan de hand van een actie van de bezoeker wordt afgerekend.
CTR
Click Through Rate: Het percentage kliks op een banner ten opzichte van het aantal impressies.
Frequency cap
De frequency cap (ook wel gewoon 'cap') bepaalt hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde uiting te zien krijgt.
Voorbeeld: bij een cap van 1 krijgt elke unieke bezoeker de banner maar 1 keer te zien. Bij een cap van 5 is dat 5 keer. Frequency caps zijn in te stellen per periode (bijvoorbeeld 24 uur, een week, de gehele campagneperiode) en zijn altijd gekoppeld aan een unieke bezoeker.
RON
Run Of Network: als uw campagne RON wordt ingezet draait deze over het gehele netwerk van Semilo, dus op alle aangesloten sites.
ROS
Run Of Site: draait uw campagne ROS dan wordt deze op slechts één specifieke site in het netwerk van Semilo.
ROC
Run Of Channel of Run Of Category: als uw campagne ROC wordt ingezet dan worden uw advertenties op sites binnen een bepaalde categorie getoond, bijvoorbeeld Automotive.
Vragen
Hoe bereken ik het aantal impressies dat ik voor een bepaald budget krijg?
Budget / CPM X 1.000 = aantal impressies. Zie ook onze budgetcalculator!
Budget / CPM X 1.000 = aantal impressies. Zie ook onze budgetcalculator!
Hoe bereken ik het unieke bereik van deze campagne als er een frequency cap is ingezet?
Aantal impressies / Frequency cap = Unieke bereik
Aantal impressies / Frequency cap = Unieke bereik
Hoe bereken ik het aantal impressies?
Uniek bereik X Frequency cap = Aantal impressies
Uniek bereik X Frequency cap = Aantal impressies
Hoe bereken ik het benodigde budget?
Aantal vertoningen /1.000 X CPM = Benodigd budget
Aantal vertoningen /1.000 X CPM = Benodigd budget
Voorbeelden
Voorbeeld 1:
Op ons reizen channel komen maandelijks 800.000 mensen. Deze wilt u maximaal 3x bereiken, waarbij in de campagne gebruik wordt gemaakt van een skyscraper (120x600)
U berekent dit als volgt:
800.000 X 3 = 2.400.000 impressies
2.400.000 / 1.000 X €15 = €36.000
Voorbeeld 2:
U heeft een budget van € 20.000,- en wilt u in 2 weken tijd een film promoten met behulp van een skyscraper op het Film channel.
U heeft een budget van € 20.000,- en wilt u in 2 weken tijd een film promoten met behulp van een skyscraper op het Film channel.
Hoe bereken ik dit?
Budget / CPM X 1.000 = Aantal vertoningen
€20.000 / €16 X 1.000 = 1.250.000 vertoningen
Budget / CPM X 1.000 = Aantal vertoningen
€20.000 / €16 X 1.000 = 1.250.000 vertoningen
Het totale aantal vertoningen per maand van het Film channel fluctueert uiteraard, maar wordt gemiddeld ingeschat op 3.200.000 vertoningen per maand. Dit betekent dat het mogelijk moet zijn om 1.250.000 views te serveren in een periode van twee weken.
Ons geavanceerde admangementsysteem zorgt ervoor dat de campagne op tijd in een bepaalde periode het benodigde aantal views behaalt. Daarbij wordt uiteraard gelet op de overige campagnes die in het Film-channel draaien of op de specifieke websites in dit channel. Semilo heeft een goed inzicht in de inventory (nog "openstaande voorraad") om te kunnen berekenen of een campagne binnen een bepaalde periode kan plaatsvinden.
De tarieven van de verschillende advertentievormen op de verschillende websites in ons netwerk, staan vermeld onder tarieven.







